gloria-oyarzabal-laureatka-grand-prix-fotofestiwal-2019

Gloria Oyarzabal laureatką Grand Prix Fotofestiwal 2019

Czy możemy zakładać, że relacje społeczne nawiązywane w różnego rodzaju społeczeństwach opierają się zawsze na tych samych, uwarunkowanych biologicznie, różnicach płci? Na to i inne pytania odpowiedzi szuka Gloria Oyarzabal w swoim projekcie WOMAN GO NO’GREE, który został nagrodzony Grand Prix Fotofestiwal 2019. Wystawę artystki oraz piątki finalistów można oglądać od 14 do 30 czerwca w OFF Piotrkowska w Łodzi.

Grand Prix Fotofestiwal 2019 to część festiwalu, która nie zakłada ograniczeń tematycznych, wiekowych czy terytorialnych twórców. Prezentowane są najciekawsze i najbardziej aktualne zjawiska we współczesnej fotografii, wyłonione w otwartym naborze na jesień każdego roku. Do jury zapraszamy specjalistów z najważniejszych na świecie mediów instytucji i fotograficznych. Tegoroczna Laureatka otrzymała w dniu otwarcia festiwalu nagrodę pieniężną - 10 000 zł, a 14 czerwca otworzy swoją wystawę w OFF Piotrkowska. Pierwszego dnia festiwalu poznaliśmy również zwycięzcę „Fotograficznej publikacji roku 2019” - nagrodę otrzymał Łukasz Rusznica i jego „Subterranean River”. Na liście wyróżnionych znalazło się też pięć innych książek: „Augustis 2.0”, „Tomek Tyndyk/Teatr”, „S-21” Sławka Pliszki, „Futerał” Anny Orłowskiej, „Aleksander” Michała Siarka.

Gloria Oyarzabal, WOMAN GO NO’GREE
Z badań religioznawczych i lingwistycznych jasno wynika, że pierwotny, afrykański lud Jorubów dokonywał przydziału ról społecznych w oparciu o genealogię, nie o płeć. W okresie poprzedzającym kolonizację, płeć nie odgrywała absolutnie żadnej roli przy podziale pracy, władzy monarchicznej, obowiązków czy ustalaniu powinowactwa. Gloria Oyarzabal, przyglądając się europejskim wyobrażeniom o Afryce, historią kolonizacji i współczesnymi praktykami kolonialnymi, pochyla się jednocześnie nad pojęciem płci kulturowej jako sztucznego wytworu kultury Zachodu oraz postkolonialnych, typowo europejskich, poglądów feministycznych określających „rolę kobiety” na Zachodzie, która pozostaje w opozycji do struktur społecznych rdzennych cywilizacji Afryki. Czy możemy zakładać, że relacje społeczne nawiązywane w różnego rodzaju społeczeństwach opierają się zawsze na tych samych, uwarunkowanych biologicznie, różnicach płci? Czy męskie spojrzenie uważa się w Afryce za normatywne? Czy męskie ciało również symbolizuje władzę? W jaki sposób kształtuje się tożsamość afrykańskich kobiet?
Fotofestiwal

O artystce

Gloria Oyarzabal
– hiszpańska artystka i fotografka, absolwentka studiów licencjackich w zakresie sztuk pięknych na Universidad Complutense de Madrid. Jej zróżnicowana działalność artystyczna oscyluje wokół fotografii, filmu i dydaktyki. Współzałożycielka i dyrektorka programowa niezależnego kina „La Enana Marrón” (Brązowy krasnal) w Madrycie, prezentującego autorską selekcję filmów alternatywnych i eksperymentalnych (1999-2009). Absolwentka konserwacji i restauracji dzieł sztuki, uzyskała także stopień magistra z fotografii w Blank Paper School w Madrycie. Trzyletni pobyt w Bamako, w Mali (2009-2012) rozbudził w niej zainteresowanie źródłami ludzkich wyobrażeń o Afryce, historią kolonizacji i dekolonizacji kontynentu, współczesnymi praktykami kolonialnymi oraz przejawami feminizmu na tamtejszych obszarach. Jej projekty prezentowane były dotychczas na licznych festiwalach fotografii, w tym: Organ Vida Festival (Zagrzeb, Chorwacja), Format (Derby, Wielka Brytania), Fotofestiwal (Łódź, Polska), Athens Photo Festival (Ateny, Grecja), Lagos Photo Festival (Lagos, Nigeria), PHE Photo España (Madryt, Hiszpania), Museum of Photography Thessaloniki (Saloniki, Grecja). W trakcie pobytu na rezydencji artystycznej w Nigerii i południowej Afryce w ramach programu El Ranchito Matadero Madrid (2017), Gloria zrealizowała swój ostatni projekt fotograficzny poświęcony feministkom o afrykańskich korzeniach mieszkającym w Madrycie i Lagos. Laureatka Landskrona Dummy Book Award (2017), autorka książki fotograficznej „Picnos Tshombé.” W 2018 roku jej twórczość została nagrodzona wyróżnieniem Encontros da Imagem Discovery Award podczas festiwalu fotografii w Bradze (Portugalia).

FOTOFESTIWAL 2019
Supernatural | Nadprzyrodzone
18. Międzynarodowy Festiwal Fotografii w Łodzi
13 – 30 czerwca 2019


Grand Prix Fotofestiwal 2019, Gloria Oyarzabal

Grand Prix Fotofestiwal 2019, Gloria Oyarzabal "WOMAN GO NO GREE"

Na Fotofestiwal zaprasza Miasto Łódź, Fundacja Edukacji Wizualnej i Łódzkie Centrum Wydarzeń.

Centra festiwalowe:
Art_Inkubator, OFF Piotrkowska

Organizator:
Fundacja Edukacji Wizualnej

Współorganizatorzy:
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Uniwersytet Łódzki, Fabryka Sztuki, Łódź Art Center

Główni partnerzy festiwalu:
Łódzkie Centrum Wydarzeń, Uniwersytet Łódzki, Futures, Parallel, OFF Piotrkowska Center, HP

Patroni medialni:
TVP Kultura, VOGUE, K MAG, Polityka, Gazeta Wyborcza, Co Jest Grane 24, Digital Camera Polska, Fotopolis.pl, doc! photo magazine

 fotofestiwal.com/2019/

VOD

Koło pióra, 14.03.2019

Scena klasyczna, Fair Play Quartet


FACEBOOK / / INSTAGRAM / YOUTUBE